شرایط خروج حیوان خانگی به خارج از کشور

شرایط-خروج-حیوان-خانگی-از-کشور-آسمان-کارگو-ایرانیان-scaled

فهرست مطالب

آشنایی با شرایط خروج حیوان خانگی به خارج از کشور یکی از دغدغه ها و ملزومات مسافران در این روزها می‌باشد. با توجه به تغییر سبک زندگی در جوامع امروزی و همزیستی با حیوانات خانگی، نگرانی‌های زیادی برای ارسال حیوانات خانگی به خارج از کشور وجود دارد. نحوه تصمیم گیری شما و انتخاب مسیر مناسب کاملا به نوع سفر برون مرزی شما دارد. شرکت آسمان کارگو ایرانیان در کنار شماست که با یک مشاوره مناسب، بهترین مسیر را به شما نشان دهد. در این مقاله سعی خواهیم کرد بطور اجمالی به این موضوع حساس بپردازیم.

شرایط خروج حیوان خانگی: چه حیواناتی نمی توانند از کشور خارج شوند؟

همینکه گاهی بدانیم چه حیواناتی امکان خروج از کشور مبدا را ندارند، باعث می‌شود بدانیم که دنبال چه هدف و موضوع دیگری باشیم. طبق مقررات گمرکی حیوانات کشور جمهوری اسلامی ایران، ورود و خروج حیواناتی از قبیل خزندگان و آبزیان و… بصورت همراه مسافر ممنوع است. همچنین خروج گونه‌های پرندگان خاص و درحال انقراض مستلزم ارائه تأییدیه از سازمان حفظ محیط زیست می‌باشد.
البته اگر به دنبال اطلاعات بیشتر هستید، می‌توانید به سایت اداره کل دامپزشکی استان تهران مراجعه نمایید.

قرنطینه حیوانات

چرا همه کشورها نگران ورود و خروج حیوانات به داخل کشورشان هستند؟

پاسخ این سوال کاملا علمی است. طبیعی است که هر کشوری در مرحله اول نگران خروج حیوانات خاص و بومی خود باشد تا چرخه زیست محیطی منطقه معیوب نگردد. از طرفی نگران ورود حیوانات از سایر کشورها هستند زیرا که آنها انتقال احتمال بیماری هستند. بیماری‌های رایجی که اکثر کشورها با آن مواجه هستند می‌توان به هاری و آنفولانزای مرغی اشاره کرد که خیلی راحت از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

شرایط خروج حیوان خانگی از کشور-آسمان کارگو ایرانیان3

شرایط خروج حیوان خانگی به خارج از کشور ایران چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانیم منظور از حیوان خانگی در مقررات مربوطه چیست. منظور از حیوان خانگی همراه مسافر (برای خروج از کشور) سگ، گربه و پرندگان زینتی است. در ادامه شرایط خروج حیوان خانگی به خارج را بررسی می‌کنیم:

  1. ارائه اصل و کپی گواهی بهداشتی مأخوذه از ادارات دامپزشکی دولتی کشور که نشان دهنده سلامت حیوان است.
  2. شناسنامه بهداشتی و یک برگ کپی از صفحه اول (مشخصات حیوان) و صفحه‌ای که برچسب آخرین واکسن هاری و دیگر اقدامات بهداشتی در آن درج شده است. طبیعی است که همه بایستی به روز باشد.
  3. جهت صدور مجوز برای سگ و گربه باید حداقل ۱۴ روز از تزریق آخرین واکسن هاری گذشته باشد
  4. جهت خروج از کشور اعتبار مجوز صادره ازتاریخ صدور حداکثر ۱۰ روز می‌باشد
  5. خروج حیوانات نام برده شده در لیست citis به همراه مسافر (نظیر کاسکو، کاکادو، عروس هلندی و…) علاوه بر احراز شرایط مذکور مستلزم دارا بودن گواهی citis از سازمان محیط زیست کشور ایران و اجرای مقررات قرنطینه دامپزشکی کشور مقصد می‌باشد.
  6. ارائه اصل و کپی صفحه اول گذرنامه صاحب حیوان خانگی
  7. درج نام مسافر و شماره میکروچیپ حیوان(در مورد پرندگان حلقه پا) در گواهی و شناسنامه بهداشتی الزامی می‌باشد.

نکات مهم درباره شرایط خروج حیوان خانگی

  • این نکته مهم را متذکر می‌شویم که مدارک فوق الذکر حداقل ۴ ساعت قبل از پرواز به دفتر قرنطینه دامپزشکی مستقر در فرودگاه ارائه گردد.
  • مقررات فوق الذکر جهت خروج حیوانات به صورت همراه مسافر به خارج از کشور می‌باشد.
  • یکی از نکات بسیار مهم که مسافران محترم بایستی به آن توجه کنند اینست که هر تعداد حیوان را شما نمی‌توانید از کشور خارج کنید. بطور مثال تعداد مجاز حیوانات خانگی همراه مسافر جهت خروج از کشور، سگ و گربه از هر گونه دو قلاده (حداکثر چهار قلاده)، و پرنده از هرگونه دو قطعه (حداکثر ده قطعه) است.
  • چنانچه صاحب حیوان قصد انتقال حیوان به صورت CARGO (بدون همراه) را دارد لازم است علاوه براحراز شرایط فوق قبلاً با دامپزشکی کشور مقصد هماهنگی نماید. و به کلیه مسئولیت‌ها و خسارت‌های ناشی از آن توجه داشته باشد.
  • در صورت عدم رعایت قوانین یاد شده اجازه خروج از کشور‌ و یا ورود به کشور مقصد داده نمی‌شود و یا در مواردی که اجازه ورود به کشور مقصد داده شود طبق قانون قرنطینه‌ای آن کشور باید حیوان زمانی را در قرنطینه سپری نماید.
  • اطلاع از قوانین قرنطینه‌ای کشور مقصد و رعایت آنها و مسئولیت هرگونه عواقب و خسارات ناشی از عدم هماهنگی به عهده صاحب حیوان است.
سایز قفس ارسال حیوان خانگی به خارج از کشور-آسمان کارگو ایرانیان

چه سایز قفسی برای زمان خروج حیوان خانگی از کشور مناسب است؟

یکی از نکاتی که بعضی از افراد در زمان بررسی شرایط خروج حیوان خانگی خود از کشور به آن توجه نمی‌کنند همین بررسی سایز مناسب قفس است. قطعا به خاطر شرایط جابجایی و مدت زمان آن، قفس مخصوص لازم است که حیوان در داخل باکس، احساس راحتی بکند. سایز قفس هم کاملا به ابعاد حیوان خانگی شما بستگی دارد. چون در هزینه‌های باربری شما لحاظ می‌شود.

  • برای حیوانات کوچک نوع قفس 100 که در ابعاد تقریبی 53×41×38 سانتی‌متر است مناسب هست. وزن این قفس‌ها حدود 3 کیلوگرم است.
  • برای حیوانات متوسط نوع قفس 200 که در ابعاد تقریبی 69×51×48 سانتی‌متر است مناسب هست. وزن این قفس‌ها حدود 6 کیلوگرم است.
  • برای حیوانات بزرگ تا عظیم الجثه نوع قفس 300 تا 700 مناسب هست. وزن این قفس‌ها حدود 8 تا 23 کیلوگرم است.

روش‌های ارسال حیوان خانگی به خارج از کشور

ارسال حیوان خانگی به خارج از کشور به دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. همراه مسافر
  2. بدون مسافر

ارسال حیوان خانگی به خارج از کشور با مسافر

اگر ازون دسته از افراد هستید که حتما باید حیوان خانگی خود را در هر سفر برون مرزی، به همراه داشته باشید، بایستی در زمان خرید بلیط، از آژانس هواپیمایی کد (AVIH) که مربوط به سرویس حمل موجود زنده است، دریافت نمایید.

شرایط و مقررات خروج حیوان خانگی به خارج از کشور با این روش بدین صورت است در ترمینال فرودگاه مبدا، حیوان در قفس مخصوص خود قرار و تحویل کارمند هواپیمایی می‌دهید و در ترمینال فرودگاه مقصد همراه با چمدان‌ها تحویل می‌گیرید.

در پاره‌ای از مواقع به مسافران اجازه داده می‌شود که حیوانات خانگی را (البته داخل قفس مخصوص) همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرند. البته این مجوز در خطوط هوایی مختلف، متفاوت است.

به طور مثال در خطوط هواپیمایی ماهان، آسمان و هما اجازه حمل و نقل حیوانات داده می‌شود اما ورود به کابین ممنوع است. در حالی که در شرکت کاسپین ورود هر گونه حیوان زنده ممنوع است.

ارسال حیوان خانگی به خارج از کشور از طریق CARGO

گاهی وقتها مخصوصا در شرایط مهاجرت، مجبور هستید بدون حیوان خانگی خود سفر بروید و در زمان دیگری، به شما ملحق شود. و یا شرایط سفر شما به گونه‌ای است که جابجایی همزمان امکان پذیر نیست. در اینجور مواقع از روش کارگو برای جابجایی حیوانات زنده استفاده می‌شود که نسبت به روش قبلی مقرون به صرفه تر هست. برای اینکار کافیست  چند روز قبل از پرواز، حیوان به دفتر یکی از شرکت‌های حمل و نقل حیوانات تحویل دهید.

نکته قابل توجه در این روش این است که حمل برخی از حیوانات از قبیل سگ و گربه به صورت کارگو ممنوع می‌باشد و برای حمل به این طریق بایستی مجوزهای لازم از دامپزشکی دریافت شود. در هرصورت کلیه خسارت‌های احتمالی در زمان حمل بر عهده صاحب حیوان است.

اما افرادی که بصورت موقت از کشور خارج می‌شوند باید به این نکته توجه کنند که به خاطر شرایط قرنطینه در زمان خروج و ورود به هر کشوری، ممکن است حیوان خانگی آنها دچار صدمات روحی و عاطفی شود. گاهی با انتخاب تصمیم منطقی به جای احساسی، با هزینه‌های مالی و عاطفی کمتری را مواجه خواهیم شد.

شرایط خروج حیوان خانگی-به خارج از کشور-آسمان کارگو ایرانیان

شرایط خروج حیوان خانگی: آیا باید حیوان خانگی خود را از کشور خارج کنیم؟

عموما افراد بصورت اداری و یا بصورت تفریحی از کشور خارج می‌شوند و یا کاملا قصد مهاجرت دارند. طبیعتا افرادی که قصد مهاجرت بلند مدت دارند با توجه به احساس عاطفی که با حیوان خانگی خود دارند، نیازمند این هستند که حیوان را با به همراه خود داشته باشند. پس این تیپ افراد باید با تمامی شرایط خروج حیوان خانگی خود به خارج از کشور ایران آشنا باشند تا مدارکشون کامل باشد.

از طرفی حتما می‌بایستی با مقررات کشور مقصد هم آشنا باشند تا در آنجا به مشکل برنخورند. همانطور که در بالاتر گفتیم هر کشوری نگرانی‌های طبیعی خاص خود را دارد. مثلا اگر شما می‌خواهید به کشور کانادا مهاجرت کنید حتما باید با مقررات ورود حیوان خانگی به آنجا را کنار سایر شرایط مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله در:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ارسال بار به کانادا

بصورت

دریایــی

نوشته‌های پر بازدید

دریافت آخرین اخبار

در خبرنامه شرکت آسمان کارگو ایرانیان عضو شوید

خبرنامه‌ای بدون هرزنامه، که فقط شامل آخرین اخبار، خدمات جدید، مقالات و بروزرسانی‌ها می باشد.

بیشتر بدانید

مطالب دیگر ...

هزینه ارسال بار به کانادا-آسمان کارگو ایرانیان
مقالات
تیم مدیریت

هزینه ارسال بار به کانادا

هزینه ارسال بار به کانادا یکی از بزرگترین دغدغه‌های مسافران در کشور ما هست. کلا موضوع ارسال بار یک فرآیند مهم و موشکافانه است که

ادامه مطلب »